Buszok a HU-GO rendszerben 2024. február 1-től
2024. február 1-jétől a korábban matricát használó buszok is átállnak a használaton alapuló útdíjra. Az átállás egy uniós kötelezettségnek köszönhető.
A tehergépkocsikra vonatkozó kilométeralapú útdíjra vonatkozó szabályok ezután ezekre a járművekre is érvényesek lesznek. Várhatóan a szervezett utazások költségei jelentősen emelkedni fognak. Egyelőre nem tudni, hogy a változásnak milyen hatása lesz országos szinten, és milyen mértékben érinti majd az autóbuszok viteldíjait.
A változás azt is eredményezheti, hogy a környezetszennyező autók és a külföldi buszok, amelyek csak azért használják Magyarországot tranzitországként, mert olcsó, eltűnnek az utakról. Az időalapú e-matricát februártól a buszoknál is praktikusan elektronikus fedélzeti egység váltja fel. A díjakat a megtett kilométerek, a károsanyag-kibocsátási osztály és a tengelyek száma alapján vetik ki, amelyhez új tételként hozzáadódik a légszennyezéssel és a zajjal kapcsolatos külső költségek díja. Az útdíj a közúthálózat 7400 kilométeres szakaszára vonatkozik majd, beleértve az új szakaszokat, mint például az M0 autópálya korábban díjmentes déli szakaszát.
A buszok útdíjbevallásához 2024. február 1-jétől használható fedélzeti eszköz megvásárolható az OBU.UTDIJ.HU oldalon.
Az üzemanyagon kívül az új útdíj jelentős költségelemet jelent majd az üzleti utazók és a turisták szállításában, és utanként magasabb lesz, mint a jelenlegi matricadíj. Az autóbuszos utasok még úgynevezett "viszonylati jegyet" is vásárolhatnak majd online, bár ennek számos hátránya van (nincs eltérés a választott útvonaltól, legfeljebb öt megálló stb.). A fedélzeti egység (OBU) kényelmesebb és megbízhatóbb használata. Képes az autópályadíj elektronikus úton történő automatikus beszedésére, elkerüli a hibákat és így a büntetéseket, valamint lehetővé teszi az utólagos fizetést is.